to 跟 for 當介係詞時的各種使用方式與對照

to for
Motive/Reason (with Verb)
表示動機與理由,後使用原型動詞
(to VR) 表示做某事的原因
I went to the library to get some information.
我要去圖書館獲得一些資訊。
Motive/Reason (with Noun)
I went to the store for milk.
表示動機與理由,後使用名詞
( for N) 表示做某事的原因
She bought a new dress for the interview.
她買了一件新洋裝去面試。
What time it is ?表示幾點幾分
It was ten to seven when I got there.
當我到達那裡時是六點五十。
Period of time 一段時間
My little brother has studied English for ten years. (表經驗)
我弟弟已經學習英文10年了。
Destination 方向 (目的地)
I take a trip to Taipei. 我去台北旅行。
He rides a bike to school every day.
他每天騎腳踏車上學。
They are on their way to the park.
他們在去公園的路上。
Benefits 利益(好處)
Exercise is good for your health.
Distance 距離
It's about five kilometers from my
house to your office.
從我家到你辦公室的距離約五公里。
Function with verb (V-ing form)
與動詞連用
He has an unique talent for music.
他對音樂有獨特的天分
Comparing 比較
I prefer this coat to the one you were wearing yesterday.
與昨天你穿的那件外套比我比較喜歡這件外套。
Agree with 同意
Are you for or against his idea?
你同意還是反對他的意見?
Giving 給予
Tom gave a beautiful rose to his girlfriend.
Tom 給他女友一朵美麗的玫瑰花。
Doing something to help someone
幫助別人做某事
Could you cook dinner for me?
你可以為我做晚餐嗎?
Could you copy this paper for me?
你可以幫我拷貝這份文件嗎?
表示目的 to VR= for N
why do you do that for?
你這樣做的目的是?
I go to Taipei for an job interview.
我去台北是為了工作面試。
I jog every morning to stay healthy.
我每天跑步是為了維持健康。
Giving 給予
This gift is for Mary.
這禮物是給Mary的。
  「for + V-ing」表示「東西的用途」
This detergent is for cleaning the dirty clothes.
這個清潔劑是用來清洗髒衣物。

 

arrow
arrow

    阿莓莓KIKI 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()